tisdag 18 september 2012

BVC - apoteket ToR

Det är inte lätt att vara liten och inte kunna förklara saker och ting. Det blev så tydligt för oss för ett par veckor sedan. Linnéa, som nu hunnit bli 9 månader, började vakna på kvällarna efter att ha sovit c:a en timme. Hon skrek som en stucken gris, sparkade med benen och spände upp hela kroppen i en båge. Vi försökte med allt, men inget tycktes hjälpa. Efter någon timme eller ett par somnade hon i all fall, troligtvis av ren utmattning. Tankarna snurrar, vad är fel, gör det ont? Är hon rädd? Drömmer hon?
Det här upprepade sig flera kvällar i rad.
När det pågått i 4-5 kvällar, så la jag henne på vår säng och tittade på hur hon bettede sig. När hon lugnade sig kände jag på hennes mage och kunde inte känna något eller se att hon reagerade på det, men på nått sätt kändes det som att det var något med blöjan eller i baken som inte kändes bra.....

Då slog det mig....MASK....det måste ju vara mask. Jag tog ut henne på skötbordet och försökte titta, men det FICK JAG INTE för dottern hon spände sig allt hon kunde. Tillslut fick jag i alla fall in en bit av handduken och torkade.....där var den....masken!! 1 cm lång och tunn som en sytråd, sprattlande.
Så klart, det blir ju så självklart när man har facit.
Ringde 1177 för att få råd och blev hänvisad att ringa BVC dagen efter eftersom det behövdes ett recept på medicinen. Och sedan kan man ju tro att allt var frid och fröjd, men ack vad man bedrar sig.....
Så fort BVCs telefontid började ringde jag och kom fram direkt. I luren fick jag prata med en vikarierande sköterska som också sa att jag behövde recept, men att hon inte kunde skriva det. Hon skulle be den ordinare sköterskan skicka receptet till apoteket vid lunch dagen efter.
Ok! Så långt allt väl.
Dagen efter besökte jag apoteket vid två tillfällen för att konstatera att det inte kommit in något recept.....
Hmmmm....fick ringa till BVC igen (dagen efter).
DÅ fick jag prata med den ordinare sköterskan, hon bad om ursäkt och sa att hon inte fått några uppgifter om det....ja, ja så kan det ju vara. Men sedan säger hon att: "Nej, men det är ett recetpfritt läkemedel, Vanquin, flytande 2,5 ml." (Hon dubbelkollar med sina kollegor och med FASS)
Jahopp, då åker vi till apoteket igen då. Jag säger vad jag ska ha, MEN, det läkemedlet finns inte längre som flytande....och hon som jag pratar med säger att hon inte får sälja det till mig eftersom hon inte har befogenhet att rekommendera dos till ett så litet barn....JAG MÅSTE HA ETT RECEPT!! Grrrr...!
Som tur var hade en bekant precis behandlat sin lilla kille med samma läkemedel straxt innan. Hon sa att jag kunde krossa en tablett och ge ihop med yoghurt.
OK!! Jag smet in på ett annat apotek, sa vad jag skulle ha, men inte till vem och fick köpa det utan problem.
Nu är hon behandlad, nästan en vecka efter upptäckten, och nu sover hon gott om natten igen!

Kram Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar