torsdag 14 januari 2010

Hej mitt vinterland!


Mattias brukar säga:
- Du är en sån' där som gillar väder, du och din mamma är sådana.

Och vad det egentligen innebär vet jag inte, men om det kan ha att göra med att min mamma för statistik över hur mycket det regnar på sommaren. Dessutom för hon ibland nån sorts dagbok och där står det oftast hur vädret varit...
Men det är ju hon...inte jag väl? Visst brukar jag titta på vädret på TV men det är ju mest av praktiska skäl. För att förbereda sig för vilken typ av kaos som väntar morgonen därpå. Dessutom blir jag upprörd om inte årstiderna sköter sig.

Sommaren ska vara solig varm, med ett litet stilla regn nångång ibland (så inte allt trokar och blir brunt). Hösten ska vara färgsprakande och stegvis bli kallare och kallare till den första frosten nån gång i början av november.
Och så vintern! Härliga, underbara, kalla,VACKRA, mysiga, roliga årstid! Jag älskar vintern precis lika mycket som alla årstiderna...bara det ÄR vinter. Förra årets vintersäsong var en mardröm för oss dagispersonal. Overall OCH gallonisar varje dag i minst 3-4 månader och allt blött hela tiden....nu däremot torr och härlig snö och bara overallen. Barnen är ju inte ens blöta när dom kommer in!!

En annan sak jag tänkt på som är bra med vintern är ju att det snöar...såklart, men... alltså om vi bestämt att vi ska träffa några kompisar och åka pulka eller skidor en dag, så spelar det ju ingen roll om det snöar eller inte. Däremot om vi en sommardag bestämmer att vi ska spela minigolf eller åka och bada...då är det ju helt avgörande om det regnar eller är uppehåll.....

Just nu är ju allt i sin ordning....det enda jag längtar efter nu är ett par längdåkningsskidor. Hoppas på ett par i födelsedagspresent! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar